سپنج

وضعیت فلو یا غرقگی

وقتی کاری را انجام می دهیم به طوری که در لذت انجام آن فعالیت گم می شویم و با تمام وجودمان آن را به طور خودکار انجام می دهیم و زمان و خستگی را احساس نمی کنیم، در وضعیت فلو یا غرقگی قرار داریم. در این وضعیت نه می توانیم به موضوع دیگری فکر کنیم، نه کار یا فعالیت دیگری انجام دهیم، چیزی شبیه یک خلسه، زیرا ما عاشق آن کار هستیم. در این حالت ما با دلبستگی تمام حداکثر انرژی و مهارتمان را برای بهتر انجام دادن آن کار، مورد استفاده قرار می دهیم.

 

آنچه که در وضعیت فلو رخ می دهد این است که در این حالت فعالیت قشر پیشانی مغز که مسئول آگاهی، حافظه، کنترل زمان و ذهن آگاهی است، به طور موقتی و گذرا کاهش می یابد. از طرفی پاداش ها و بازخوردها موجب بالارفتن برخی هورمون ها در بدن می شوند از جمله دوپامین و آدرنالین. در نتیجه احساس رضایت، غرور و شادی به ما دست می دهد.

 

وارد شدن به وضعیت فلو علائمی دارد:

در حین کار تمرکز و توجه کامل داریم.

فوراً بازخورد و پاداش می گیریم.

گذر زمان و خودمان را فراموش می کنیم.

کاری که انجام می دهیم چالش برانگیز است و نیاز به مهارت دارد اما شدنی هم هست.

خود را بخشی از یک هدف وسیع تر و کاملتر می دانیم.

انجام آن کار به خاطر تجربه آن، ارزشمند است.

وقتی در وضعیت فلو قرار می گیریم، ذهنمان سرگردان نیست. درباره چیز دیگری نمی اندیشیم و مسائل و مشکلاتمان را فراموش می کنیم. چنان بر روی کار متمرکز می شویم که نسبت به پیرامون خود بی خبر هستیم. خود را از آن چه انجام می دهیم جدا نمی بینیم.  

برای اینکه بتوانید به موقعیت فلو دست یابید، موارد زیر را باید رعایت کنید :

  • یک چالش پیدا کنید. فعالیتی را انتخاب کنید که از انجام آن لذت می برید. هر چیزی مثل نواختن پیانو، نوشتن کتاب، اسکی، اسب سواری، گلف و …
  • مهارت خود را در حد آن چالش بالا ببرید. به یاد داشته باشد که اگر چیزی خیلی آسان باشد، حوصله اتان سر خواهد رفت و ذهنتان متمرکز نخواهد شد و همچنین اگر آن فعالیت خیلی سخت باشد، آن قدر تحت فشار قرار می گیرید که به موقعیت فلو نمی رسید.
  • هدف روشن بگذارید. باید خیلی واضح برای خودتون توضیح بدید که با این فعالیتی که انجام می دهید می خواهید به چه هدفی برسید و چه طور می فهمید که موفق شده اید به آن دست یابید.
  • کاملا روی کاری که دارید فوکوس کنید. هر چیزی که متوقفتان می کند را حذف کنید. چون اگر تمرکزتان از بین برود، از وضعیت فلو خارج می شوید. 
  • اطمینان حاصل کنید که زمان مناسبی را به این فعالیت اختصاص می دهید. احتمال زیادی دارد که حدود ۱۵ دقیقه طول بکشد تا ورود به وضعیت فلو شروع شود و باز هم گذشت مدتی دیگر لازم است تا شما کاملا غرق شوید. پس کاری کنید که وسط انجام فعالیت لازم به خروج از آن و انجام کار دیگر نباشد.
  • اگر همه شروط بالا رعایت شد ولی باز هم برای ورود به این وضعیت مشکل داشتید، وضعیت احساسی خودتان را بررسی کنید. اگر خیلی هیجانی یا نگران هستید، کاری کنید که آرام شوید. اگر فکر می کنید به اندازه کافی انرژی ندارید، کاری کنید که انرژی به دست بیاورید مثلا کمی پیاده روی کنید، یک میان وعده سالم و خستگی درآور بخورید، یک چیز انگیزشی بخوانید یا گوش دهید یا می توانید به دوستی زنگ بزنید که شما را می خنداند و حالتان را بهتر می کند.