سپنج

۵ دلیل اصلی دل زدگی کارمندان از کارشان

سازمان ها همیشه با بحران دل زدگی کارمندان مواجه هستند. پژوهش های اخیر گالوپ درباره ۷۵۰۰ کارمند تمام وقت نشان می دهد که ۲۳٪ از کارمندان همیشه از کارشان دل زده هستند، در حالی که ۴۴٪ از آن ها گاهی اوقات این حس را دارند. در نتیجه، حدود دو سوم کارمندان تمام وقت حس دل زدگی از کار را تجربه کرده اند.

با وجود اینکه دل زدگی "تنها بخشی از یک شغل" برای بسیاری از کارمندان است، هزینه سنگینی برای سازمان ها در پی دارد: کارمندان دل زده ۶۳ ٪ بیش تر از سایرین غیبت می کنند و ۲/۶ برابر بیش تر از سایرین دنبال کار می گردند. حتی اگر در سازمان فعلی بمانند، ۱۳٪ اطمینان کمتری نسبت به کار خود دارند و تمایلی برای صحبت با مدیرشان برای ارتقای سطح عملکرد خود ندارند. خلاصه اینکه دل زدگی کارمندان سطح عملکرد فردی و سازمانی را به شدت پایین می آورد.

مسلما اثرات دل زدگی از کار تنها به محل کار خلاصه نمی شود. کارمندانی که حس دل زدگی نسبت به کار دارند، دو برابر بیش تر از سایرین بر این باورند که زمان صرف شده برای کارشان باعث می شود به مسئولیت های خانوادگی شان کمتر برسند. متاسفانه این کارمندان ۲۳٪ بیش تر از سایرین زمان خود را در اتاق استراحت می گذرانند.

این معظل، مدیران سازمانی را که به کارمندان خود توجه دارند در شرایط سختی قرار می دهند: آن ها نمی خواهند کارمندان شان دل زده شوند و باید هم زمان رشد عملکرد سازمان را تسریع ببخشند.

گرچه در بیش تر مواقع این یک دوگانگی غلط است. عوامل اصلی که باعث دل زدگی کارمندان می شود، ارتباطی با کار سخت و عملکرد بالا ندارد و بیش تر از همه مربوط به چگونگی کنترل و مدیریت شخص می شود.

۵ عاملی که کارمندان را نسبت به کارشان دل زده و دلسرد می کند:

۱- رفتار نا‌عادلانه در محیط کار

وقتی کارمندان معتقدند که اغلب اوقات با آن ها ناعادلانه رفتار می شود، ۲ تا ۳ برابر احتمال دل زدگی در کار را تجربه می کنند. برخورد نا‌عادلانه می تواند شامل تعصب، فریب کاری و بد رفتاری همکاران باشد تا جریمه های ناعادلانه و سیاست های نادرست شرکت.

وقتی کارمندان به مدیر، تیم اجرایی و همکاران خود اعتماد نداشته باشند، پیوند روان شناختی که باعث معنا دادن به کار می شود از بین می رود.

۲- فشار کاری مضاعف

در روان شناسی ورزش هم داریم که مربیان معتقدند که اگر ورزشکار به شدت تمرین کند، رفته رفته عملکردش ضعیف می شود و اعتماد به نفسش به طور جدی آسیب می بیند. کارمندان با بهره وری بسیار بالا نیز در فشارهای کاری مضاعف از کارمندانی هدفمند و پرتلاش به کارمندانی نا امید و ضعیف تبدیل می شوند.

در فشار کاری بالا، کارمندان برای تمام کارهایی که قادرند و یا قادر نیستند انجام دهند، از مدیران خود انتظار پشتیبانی و از سایر همکاران نیز انتظار کمک دارند.

۳- عدم شفافیت نقش ها

طبق گزارش اخیری که از کار در ایالت متحده امریکا منتشر شد، فقط ۶۰٪ کارمندان به طور شفاف به مسئولیت های خود در محیط کار واقف هستند. وقتی انتظارات و اهداف مدام تغییر کنند، کارمندان کلافه می شوند و باید فقط دنبال این باشند که از آن ها دقیقا چه می خواهند.

بهترین مدیران آن هایی هستند که مسئولیت ها و اهداف کار را با کارمندان خود در میان می گذارند و تا زمان شفاف شدن انتظارات برای آن ها در راستای اهداف شرکت، به کارمندان خود کمک می کنند.

۴- عدم وجود ارتباط و پشتیبانی از سوی مدیر

پشتیبانی و گفتگوهای مداوم مدیر با کارمندان جو روانی خوبی را ایجاد می کند، بنابراین کارمندان متوجه می شوند که حتی اگر کار نادرستی انجام دهند، مدیر از آن ها حمایت می کند. کارمندانی که این حس حمایت را از جانب مدیر خود دریافت می کنند، ۷۰٪ کمتر از سایر کارمندان از کار دلسرد می شوند. در مقابل، مدیران سهل انگار باعث تنها و بی دفاع ماندن کارمندان خود می شوند.

۵- زمان بندی کاری پرفشار و غیرمنطقی

وقتی کارمندان وقت کافی برای انجام تمام کارهایشان داشته باشند، کمتر دچار دل زدگی می شوند. حرفه هایی مانند آتش نشانی و امداد رسانی هستند که هیچ گونه محدودیت زمانی ندارند و تعجب آور نیست که احتمال دل زدگی این افراد بالاتر است. در سایر رشته ها محدودیت های زمانی غالبا به افرادی تحمیل می شود که از زمان انجام کارِ با کیفیت و مشتری پسند اطلاعی ندارند.

فشار غیر منطقی کار تاثیری مخرب روی کارمندان دارد- وقتی کارمندان در مهلت تعیین شده کار خود را انجام ندهند، کارهای بعدی همه روی هم تلنبار می شوند.

دل زدگی و فرسودگی شغلی اجتناب ناپذیر نیست

شما به عنوان کارفرما می توانید از دل زدگی کارمندان با تصمیمات و رفتارهای مدبرانه و هوشمندانه جلوگیری کنید. اگر دلایل دل زدگی کارمندان را در سازمان خود نمی دانید، نمی توانید محیط کاری برای کارمندان خود ایجاد کنید که کارمندان برای توانمند شدن نهایت سعی خود را می کنند.

به همان اندازه که عملکرد کارمندان پایین می آید، تصمیم گیری های سازمان، خدمات به مشتریان، کنترل کیفیت و خلاقیت سازمانی نیز به پایین ترین میزان خود می رسد.

اگر مدیریت و هدایت مجموعه ای را بر عهده دارید و سرمایه محدودی برای کاهش دل زدگی کارمندان دارید، روی ۵ فاکتور کاربردی فوق تمرکز کنید تا شاهد پیشرفت سازمانی خود باشید.

منبع: Gallup